HVAD ER NEUROFEEDBACK?

 

Fire centrale pointer:

  1. Med Neurofeedback træner vi hjernens evne til selvregulering af det der hedder ”arousal”, som er niveauet af ”vågenhed” i hjernen. Ved træningen aktiveres de dele af hjernen der arbejder for langsomt, mens de dele der arbejder for hurtigt dæmpes. På denne måde skabes der en bedre balance, som vi i vores hverdag vil opleve som bedre trivsel og færre symptomer.
  2. SELVREGULERING Neurofeedback er gavnligt for en lang række symptomer der afspejler ubalance i hjernen. I Neurofeedback arbejder vi med at give hjernen det bedst mulige udgangspunkt, for at imødegå de udfordringer vi møder i hverdagen. Langt de fleste vil opnå positive resultater af at træne Neurofeedback.
  3. HVEM HAR GAVN AF NEUROFEEDBACK? Med Neurofeedbacktræning giver vi hjernen en unik mulighed for at få indblik i dele af sin egen aktivitet. Ved hjælp af elektroder der fungerer som sensorer måles hjerneaktiviteten. Disse målinger omdannes til auditiv, visuel og taktil feedback. En træningssession varer typisk 30 minutter og opleves behagelig og afslappende.
  4. HVORDAN FOREGÅR NEUROFEEDBACK? Alle kan træne Neurofeedback, og det stiller ikke andre krav end tilstedeværelse og at du kan sidde og kigge på en skærm. Neurofeedback er meget afslappende og behageligt. Mange ser frem til deres Neurofeedbacksessioner, fordi de får et pusterum, hvor hjernen får ro til at arbejde med sig selv. Lidt mere avanceret afslapning.

Hvad er stress?

Stress er de forandringer, der opstår i organismen som følge af ydre eller indre påvirkninger.

Stress er en biologisk reaktion, der på den korte bane er ok og virksomt. Men langvarig stress i kroppen er skadeligt, og kan være farligt. Stress er den måde, din krop reagerer på, når den bliver udsat for en eller flere stressorer, dvs ting/hændelser der påvirker dig meget. De påvirkninger, som fremkalder stressreaktioner i kroppen, kalder vi stressorer. Det skal understreges, at det er meget individuelt, hvordan vi reagerer på en stressor. Reaktionen afhænger af mange ting, fx opvækst, sårbarhed, tid, og hvad vi føler i stresssituationen, eftersom det bl.a. også er følelserne, der frembringer reaktionen.

Stresssymptomer

De psykiske:

  • ​Irritation og vrede
  • Ringe koncentrationsevne
  • Dårligt humør
  • Nervøsitet
  • Utålmodighed og rastløshed
  • Evindelige bekymringer
  • Manglende lyst til samvær med andre
  • Tab af appetit eller øget appetit
  • Nedsat sexlyst

De fysiske:

  • Ømme muskler i nakken og kroppen
  • Hovedpine
  • Søvnproblemer og træthed
  • Sved og hudproblemer
  • Hjertebanken og høj puls
  • Hedeture
  • Tørhed i hals og mund
  • Rysten og nervøse tics
  • Overfølsomhed over for larm og lugt
  • Mange forkølelser
  • Forhøjet blodtryk

Adfærdsmæssige tegn:

  • Irritabilitet
  • Kan ikke træffe beslutninger
  • Ingen humor
  • Undertrykt vrede
  • Kan ikke afslutte noget, før man går videre til det næste
  • Brok
  • Mangel på koncentration
  • Magter ikke noget
  • Græder for ingenting
  • Træt
  • Ugidelig
  • Har svært ved at tage sig sammen.

Oplever du 2 eller flere af ovenstående symptomer, vil jeg anbefale du kontakter os.
Du er altid velkommen til at ringe og få en uforpligtende samtale med os.

Med venlig hilsen

Mette Molberg
Speciallæge og stressspecialist.