Mindfulness

Mindfulness betyder at være nærværende og opmærksom på en bevidst måde i det aktuelle øjeblik. ​

Man kan sige Mindfulness går ud på at vågne op i det liv, du har lige nu. Ikke det liv der har været, som kommer eller vil komme imorgen. Men at vågne op til det liv, der er i dette øjeblik, på en måde, hvor du er kærlig og venlig mod dig selv.

I Mindfulness-træning arbejder man med opmærksomheden. Man noterer dét, der dukker op i tankerne og accepterer det venligt, uden at dømme og uden at forholde sig yderligere til det.

Du har sikkert allerede opdaget, at det ikke kun er gode tanker og følelser, der dukker op. I mindfulness betyder accept, at man ser, hvad der er. Det betyder ikke, at man nødvendigvis kan lide det, man ser, men at man tager det til sig, uanset hvad det er.

Meditation betyder, at man bevidst koncentrerer sig. Meditation er primært kendt fra Indien, men udøves i mange kulturer.

​Mindfulness-meditation er en bevidst måde at skærpe og fastholde opmærksomheden på den øjeblikkelige oplevelse. At være til stede i nuet, snarere end at hænge fast i ting, som er sket, eller som vi ønsker vil ske.

Forskning viser, at Mindfulness-meditation reducerer symptomer på Stress, angst, depression, træthed, smerter og har positiv effekt på menneskers holdninger, adfærd og selvopfattelse.

Der starter løbende ny hold i Mindfulness.

Venligst ring til klinikken og hør nærmere om tider og priser.

Vi forsøger at tilrettelægge efter vores klienters ønsker, skriver klienter op og samler klienter til hold.

Som udgangspunkt kører der hold tirsdage og torsdage kl. 17-18.

ET PAR SKRIDT FORAN ELLER BAGUD

Mange af os passer ikke ordentligt på os selv. Vi skifter mellem at styrte rundt, overbelaste os eller at være helt udkørte.Vi fylder hele tiden livet med noget: mad, snak, travlhed, overarbejde eller tv, så vi undgår at mærke ikke behagelige følelser og tanker samt evt. smerte, der også kan være forbundet med det at være menneske.

​Du kan afprøve, hvor længe du kan sidde stille uden at klø dig i nakken, uden at rykke dig rundt eller uden at gøre noget som helst andet end at sidde stille med dig selv. Du vil sikkert hurtigt opdage, at der kommer tanker, f.eks. om, hvorfor du overhovedet skulle gøre det. Du vil måske komme i kontakt med en grundlæggende rastløshed, men – hvis du bliver siddende længe nok – også en grundlæggende rummelighed eller accept. Der er ikke noget galt med utålmodige tanker eller rastløshed, men mange af os er hele tiden et par skridt foran eller bagud, og vi mister igen og igen dyrebare øjeblikke af vores liv.

​Mindfulness betyder at vågne op til det liv, der er lige nu. Mange lever enten i fremtiden eller i fortiden. Man grubler over ting, der er sket, eller bekymrer sig om ting, der kan ske. Man lægger planer og fantaserer om, hvordan livet kunne være. Eller leder efter en at give skylden for, at det er gået, som det er gået. Denne ene ender som oftest med at blive en selv. Det er nemt at være til stede i nuet, når livet er, som du gerne vil have det. Men livet er sjældent, som man gerne vil have det. Og faktisk kan livet synes helt perfekt, mens man keder sig eller længes efter noget andet.

​Mindfulness er at være i nuet – uanset om man kan lide det eller ej. Når man opdager, at man ikke er i nuet, kan man bevidst flytte opmærksomheden tilbage til nuet via sanserne. Du kan lytte, smage, se, mærke eller dufte det øjeblik, der er netop nu. Eller du kan opleve, hvilke tanker der går gennem dit hoved, hvilke følelser du har, og hvad der sker i din krop. Du kan opleve nuet på en måde, hvor du er venlig mod dig selv. Adlyd ikke bare tanker og følelser, men observer dem med humor og lethed. Når man har et godt forhold til sig selv, vil man ofte holde op med rutinemæssigt at gøre det samme igen og igen. Man passer på sig selv og bliver i stand til at se den rigdom, der er i hvert eneste øjeblik.​​​

​​​​​Forskning viser, at behandling med mindfulness meditation ikke alene medfører ændringer i følelser, tanker og adfærd, men også i den hjerneaktivitet der ligger til grund for indlæring, hukommelse og selvbillede.

Tilmeld nyhedsbrev her