Det kan være en hård tørn at starte op på job igen efter en ferie. Jeg har klienter der italesætter at det kan tage helt op til 1 måned at føle, at de er tilbage på fuld styrke – så fat mod og lad være med at være hård ved dig selv!
Der kan siges og skrives meget om det at starte op efter en ferie men faktum er, at det for mange af os er en blanding af spænding og vemodighed.

Det har været dejligt med ferie men de daglige rammer har også en tiltrækkende kraft.
Jeg har tænkt ind i hvordan jeg kan klæde dig bedst på til at starte op igen. Så her er mine foreslag til hvordan du kan kommer sundt, roligt og stærkt fra start:

  1. Giv dig selv god tid til at lande
    Det lyder måske banalt, men du kan ganske enkelt ikke forvente samme effektivitet af din ”feriehjerne” den første uge eller to. Hvis du starter for hårdt op, risikerer du at brænde din gode ferieenergi af på kort tid.
    Derfor: Sænk skuldrene og forventningerne til dig selv.
    • Start midt på ugen, hvis du har mulighed for det og lad være med at fylde kalenderen til bristepunktet fra dag 1.
    • Undgå lange og mange møder de første par dage og giv din hjerne ro til stille og roligt at komme ”op i gear”.
    • Start med håndgribelige og konkrete opgaver og udskyd særligt hårde og krævende arbejdsopgaver til ugerne efter din opstart.
    • Hold de første arbejdsdage korte og sørg for at holde pauser med jævne mellemrum.

  1. Prioriter at bruge tid med dine kolleger
    Det kan føles fristende – eller måske endda nødvendigt – at bure sig inde på kontoret eller foran skærmen for at komme i gang med og til bunds i mængden af opgaver, der venter efter ferien. Det er dog langt fra en klog strategi, og du risikerer at slå panden mod muren i slutningen af ugen, hvis du starter hårdt ud. Prioriter i stedet samvær med dine kolleger og arbejdsrelationer. Særligt de første par dage.

Det er vigtigt at komme tilbage på arbejdspladsen med følelsen af at høre til og være en del af et team. Dine kolleger har stor betydning for din arbejdsglæde og trivsel – både nu og her og i det længere løb.

  1. Vælg at se på jobbet med friske øjne
    Tiden efter ferien er en oplagt mulighed for at se på jobbet med nye øjne. I psykologien kaldes disse øjeblikke ’moment of power’.
    Det er øjeblikke, hvor vi har kastet vores tilværelse lidt op i luften og er åbne og motiverede for forandringer. Du har nemlig været væk fra dine arbejdsrutiner tilstrækkelig længe til, at du kan få øje på ting, der fungerer uhensigtsmæssigt. Samtidig kan feriens pusterum give ny energi og inspiration til dit arbejde.
    Så udnyt dit moment of power – lige nu er og her. Sæt tid af til at give dit job et grundigt eftersyn og overvej blandt andet:
    • Hvad dit værdisæt er på arbejdet?
    • Hvad er vigtigt for dig og hvad er mindre vigtigt?
    • Er der opgaver, du med fordel kan løse på andre måder?
    • Har du fået gode idéer under ferien, som du kan prøve af?
    • Er der relationer på jobbet, du gerne vil forbedre eller ændre?

  1. Introducér nye gode vaner
    Det er også nu, du skal introducere nye, gode vaner som både kan forbedre din arbejdsdag og være med til at reducere risikoen for stress.
    Ny forskning viser, at hvis du i selv små øjeblikke i løbet af arbejdsdagen gør noget, som er helt afkoblet fra dine arbejdsopgaver, så vinder du masser af mentalt overskud, som faktisk har vist sig at gøre dig mere effektiv, når du skal være det.
    Du kan eksempelvis:
    • Strukturer din dag:
    • Hvornår vil du forstyrres?
    • Skriv dine opgaver ned for dagen efter, inden du går hjem. På den måde har du mulighed for at slippe arbejdet når du har fri.
    • Afsæt tid til at tjekke din mail, det giver dig bedre mulighed for at fordybe dig i den opgave du sidder med.
    • Indføre korte ”power breaks” i din kalender hver eller hver anden time, hvor du laver en kort mindfulnessøvelse eller går en tur rundt om bygningen.
    • Sætte daglige udstrækningsøvelser ind i din rutine, fx når du henter en kop kaffe.
    • Skemalægge en tilbagevendende walk-and-talk aftale med en god kollega.
    Vær tålmodig, for det kan tage tid at indarbejde nye vaner. Nøglen til at få en ny adfærd gjort til en vane er lethed og gentagelse. Med andre ord: Den nye adfærd skal være let for dig at udføre, og du skal gentage den ofte. Start småt og gentag ofte

  1. Prioriter din fritid
    Din fritid er vigtigere end dit arbejde, når det kommer til at have energi og overskud. Prioriter på samme måde i din fritid som vi har foreslået du kan gør på dit arbejde.
    Hvornår vil og kan du have alenetid?
    Hvad er vigtigst for dig?
    Hvad er dit værdisæt i din fritid?
    Hav et øjeblik med stilhed og ro, når du kommer hjem fra arbejde. Giv dig selv lov til at omstille dig fra arbejde til hjemmezonen.

Hvis du har brug for flere gode løsninger, så kontakt os på kontakt@medicapro.dk
eller tlf. 51 900 502
Kærlig hilsen
Medica pro StressCente

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *